Külső feed

Houston we have a problem

Járt a pofánk

Hirdetés

oMm szemével

From the land down under

Emlékezetes pillanatok a motorsportban I.

2007.05.30. 22:37 | ommm | 12 komment


Gilles Villeneuve René Arnoux előtt (Greg McNeill grafikája)

 

Minden idők legjobb utolsó öt köre

 

A Forma-1 történelmének mérföldköve az 1979-es Francia Nagydíj, ami akkor még Dijon-ban került megrendezésre.
Mérföldkő, hiszen ekkor nyert először turbófeltöltős autó nagydíjat. A rendkívül erős Renault-duó rajtolt az első sorból. Jean-Pierre Jabuille az első, René Arnoux a második helyről. Mögülük pedig Gilles Villeneuve a Ferrari 312T4-ben. És főleg az utóbbi kettőről lesz most szó.
Szó sem róla, a siker nem is jöhetett volna jobbkor a Renault számára, hazai pályán, hazai közönség előtt. A cég vezetői már előre elkészítették ünnepi beszédeiket, behűtötték a pezsgőket a fiestához és várták a fölényes Renault-duplát.
A rajt után Villeneuve a harmadik helyről elsőként fordult a célegyenes végén, mögötte Jabouille, majd Jody Sheckter szintén a Ferrariban. Arnoux motorja lefulladt és a kilencedik helyre csúszott vissza. Villeneuve és Jabouille növelték előnyüket az őket üldöző Sheckter és az akkor már a negyedik helyre visszakapaszkodó Arnoux előtt. Az elsőn négy helyezett Michelin abroncsokon száguldott.

Jean-Pierre Jabouille, Arnoux már Villeneuve előtt.

Nagy nap volt ez Franciaországnak.
A hűvös, száraz levegő ideális volt a Renault számára, Arnoux áthámozta magát Sheckteren, aki ráadásul a Ferrari kormányzásával küszködött. Villeneuve-nek az első helyen ugyanez volt a gondja, pedig ekkor már hat másodperccel vezetett Jabouille előtt. A nagyon erős tempót azonban, amit azért diktált, hogy maga mögött tartsa az erősebb Renault-okat, a gumijai sínylették meg, elkezdtek rohamosan „fogyni” így Jabouille hamarosan utol is érte.

Ekkor Villeneuve újult erővel a csúszkáló 312-est bravúrosan az úton tartva újra négy másodperc felé tornázta előnyét. A 47-ik kör végén a célegyenesben Villeneuvet feltartotta a lekörözött Elio de Angelis, Jabouille kihasználta az alkalmat és kielőzte a nehezen vezethető Ferrarit.

Mikor így szabad volt előtte az út, rögtön tetemes előnyre tett szert és már látszott, hogy ha nem lesz semmi hiba, akkor meg is nyeri a versenyt. A franciák extázisban voltak.

Gilles látta, hogy egyre jobban kopó gumijain nem tudja utolérni Jabouillet, ráadásul az abroncsok már hólyagosodni kezdtek és csíkokban vált le róluk a futófelület. Elkezdte kímélni őket ennek következtében vissza kellett vennie a tempóból.
A harmadik helyen autózó René Arnoux azonban tisztában volt a Ferrari problémájával és vérszemet kapva óriási tempót diktált, hogy utolérje és megfutotta a verseny leggyorsabb körét is.

A 71-ik körben utolérte, ami pedig a következőkben történt, az ma már aranybetűs történelem.

 

Mario Andretti (78 világbajnoka):
„Olyanok voltak, mint két
egymásra vicsorgó ifjú oroszlán”

Arnoux midenképpen meg akarta előzni és bebiztosítani a Renault-duplát, Villeneuve azonban szarrá kopott gumijain nem hagyta a dolgot.
Az utolsó öt körben többször helyet cseréltek, csúsztak keresztbe, megjárták a füvet, többször összeértek, az utolsó ezredmásodpercig harcoltak egymással bőven 200 fölött.
Jabouille nyert, Villeneuve megőrizte helyét, Arnoux harmadik lett.
Vigyorgott Jabouille a pódiumon de a taps nem neki szólt. Nézzétek végig és ismerjétek meg ezeket a csodálatos perceket.



Gilles Villeneuve 1982-ben hunyt el, mikor autója a Belga Nagydíj időmérő edzésén 140 mérföld/óra sebeséggel nekicsapódott az akkor levezető körét teljesítő Jochen Mass March 821-esének. Mass látta, hogy mögötte jön a Ferrari és jobbra kitért, sajnos Villeneuve is így gondolta, kerekeik összértek és katapultálták a Ferrarit. Mikor orral a földbe csapódva visszapattant már nem volt ami felfogja az ütközés erejét, Villeneuve ülése kiszakadt helyéből, bukósisakját letépte a monokok darabja, majd magatehetetlenül a pályát övező drótkerítésbe csapódott.

Derek Warwick volt az első, aki mikor látta mi történt autójából kiugorva sietett a baleset helyszínére, addigra már egy másik versenyző, John Watson is ott volt. Ketten közösen kicsavarták Villenuvet a drótkerítésből, addigra a mentősök is megérkeztek, de Gilles már nem lélegzett. Azonnal kórházba szállították, de nem sokal később belehalt sérüléseibe. A vizsgálatok kimutatták, hogy végzetes sérüléseit akkor szerezte, mikor autója először a földbe csapódott az ütközés után.

Halálhíre mindenkit megrázott, pedig titkon sokan ilyen végre számítottak, hiszen ismerték stílusát.
René Arnoux sírva vonult vissza kamionjába, mikor megtudta.

Fiaként szerette

Villeneuve soha nem lett világbajnok. Legjobb helyezését az 1979-es szezonban érte el, mikor második lett Jody Sheckter mögött.
Nem volt sosem világbajnok, mégis Enzo Ferrari kedvence volt, Tazio Nuvolarira emlékeztette és minden idők legnagyobb versenyzőjének tartotta. Márpedig az Il Comendatore sok mindenkit ismert. Villeneuve pedig az utolsó pillanatig hűséges maradt a Ferrarihoz.
Az Öreg sosem felejtette el.
Temetésén Jody Sheckter a 79-es világbajnok és csapattársa emlékezett meg róla.

Gilles hiányozni fog két dolog miatt is. Először is, ő volt a leggyorsabb versenyző a motorsport történelmében. Másodszor, ő volt a legzseniálisabb ember, akit valaha ismertem. Már nincs velünk. De emléke annak, amit elért és ahogyan elérte örökké megmarad.

Emlékét mai napig őrzi a Ferrari tesztpályájának bejáratánál bronz mellszobra, Imolában a Curva Gilles Villeneuve (nagyot bukott itt egyszer) és mai napig egy kanadai zászló ven felfestve arra a rajthelyre ahonnan legutolsó versenyének vágott neki, valamint hazájában róla nevezték el a Montreali pályát, de van múzeuma is és még sorolhatnám, de minek, aki akar utánanézhet.


Imolában, ahol ezt a kanyart nevezték el róla.

Stílusa volt, kemény, férfias, őrült és gyönyörűen agresszív. Számára nem volt vesztes pozíció, soha nem adta fel. Tökös gyerek volt a javából és zseniális pilóta. És habár sosem lett világbajnok, azt hiszem a fenti kis videóból kitűnik, hogy számomra Michael Schumacher hét VB címével a bokájáig nem ér és nem is fog soha Gilles Villeneuvenek.

Fiatalok, ti, akik a mai Forma-1-en nőttök fel. Talán egy kicsit közelebb kerültök hozzá, hogy megértsétek, miért sír a pofánk a régi szép idők után.



Ahogy René Arnoux mondta sok-sok évvel a verseny után:
A párharc Gilles Villeneuve-vel valami olyan,
amit soha nem felejtek el.
Csak olyasvalakivel tudsz így versenyezni, akiben teljesen megbízol, és bizony nagyon ritka az ilyen. Legyőzött, igen, Franciaországban, de nem bánom…
a világ legjobb versenyzője győzött le

René Arnoux 2005-ben Goodwoodban, ahol megfuttatta az öreg biturbo gépet (RS10)

A bejegyzés trackback címe:

https://ommszem.blog.hu/api/trackback/id/tr5889649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

murci 2007.05.31. 12:21:50

Ezt a mai pilóták miért nem tudják?? ilyen agresszíven betolni a gépet,
minek az a sok gyökér taktikázás, meg tervezgetés, csak ki kell menni a pályára azt nyomni neki, mai versenyeken egyszer sem közelítik meg egymást ennyire

ezután a video után csak azt tudom mondani, hogy a mai pilóták kispályás gokartosok, béna beszari pancserek, összefossák magukat ha egy kicsit harcolni kell

kedvencem amikor ezeket a kocsikat erőcsúsztatással teszik a kanyarra, na olyankor szokott a palik szörnyűlködni pedig az a sava borsa, olyankor is megtartani és tolni neki egy 3. at :)

ennek fényében amit ma művelnek az szégyen.

kösz, hogy ezt megosztottad velem(ünk), én még akkor nem éltem sajna

ommm 2007.05.31. 12:52:08

és manapság vajon melyik pilóta állna meg és csapot-papot hátrahagyva, leszarva az időmérőt rohanna segíteni a másiknak, mint tette ezt Warwick és Watson?

azért ma sem egyszerű, de valahol Bernie erősödésével arányosan veszett ki a Forma-1-ből az úri grandezza és a vegytiszta üzlet került előtérbe.

nem beszélve az egyéniségek akkut hiányáról.

murci 2007.05.31. 18:36:05

egyiksem.

egyéniség kell?? keresd meg a paddockban Laudát vagy Eddie Jordant :))

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.05.31. 20:12:10

Túl is van minden szabályozbva hozzá. Akkoriban még voltak bevállalós arcok akiket nem érdekelt,hogy 260-al teper el mellettük a többi autós akkor is kiszálltak segíteni. Ma biztos nem tenné ezt meg senki hiszen biztosak lennének benne,hogy túlélte. És lehet,hogy túl is élte volna. Akkor ez még nem volt természetes...

George 2007.06.02. 00:42:12

Hubazz!! Kétszer néztem meg azt a részt, amikor hatszor cserélnek helyet. Mostanság egy egész versenyen nincs ennyi ilyen izgalmas előzés, ezek meg it két perc alatt sporttörténelmet írtak! Beszarás, amit ez a két ember bemutatott!
Murcihoz hasonlóan én sem éltem még akkor. Mindig tudtam, hogy rossz korba születtem.

ommm 2007.06.02. 02:10:28

a kor jó. a Fomra-1 szar:))
még szerencse, hogy van net és archív.

camell 2007.06.02. 11:27:21

Beszerás. Azok az arcok ott tényleg tudtak valamit. Ma meg... hagyjuk.
Villeneuve balesetéről meg egyszer olvastam egy cikket valahol, amiben azt írták, hogy nem autó-, hanem repülőbaleset volt ez, akkora erőhatás érte. Az ülést tartő négy csavar nem kiszakadt a helyéről, hanem elszakadt. Durva.

Sopánka76 2007.06.07. 15:24:17

félelmetes.
Nem vagyok Forma-1 rajongó, Senna óta egy futamot se láttam. De ez óriási. Ha ma is ilyen lenne, lehet hogy nézném.
Sennáról nem akarsz írni omm? ;)

omm 2007.06.07. 22:52:13

az minimum egynapos meló. de fogok.

Dódi 2007.07.20. 11:39:47

húú, bazz!! telljesen 1et értek a cikkel. sajnos a mai f1-ben ilyet aztán nem fogunk látni, mert a pénz határoz meg mindent, építik a milliós vasakat, nem szabad kockáztatni. a pénz mindent megváltoztatott, manapság már nem szokás előzni. :-(

spek 2007.07.24. 07:27:31

Kosz a videoert! Jo volt igy reggel megnezni egy jo versenyzest. Sokan azert nem nezik, mert minek dekkoljak azt, hogy egymast kergetik az autok. Ez az a mufaj, ahol tudni kell a hatteret is es igy all ossze a kep es valik elvezhetove. (Mas: asszem itt vhol lattam azt a videot is, ahol a balesetes pilotat probalja kimenteni a tarsa az ego autobol. Megrendito volt.)

ommm 2007.07.24. 08:54:45

azt a Belsőségen az egyik kommentembe raktam be, vagy talán kint volt a poszton.
süti beállítások módosítása