Totalcar-O-Matic

Nincs megjeleníthető elem

Járt a pofánk

Hirdetés

oMm szemével

From the land down under

Kavargás *updated

2007.06.17. 23:25 | ommm | 21 komment


Rohanó és álomszerű hétvége volt ez. A TC-s srácok elhúztak LeMans-ba, kalapot le, nem lehetett egyszerű. Irigylem őket, de azért nem éreztem én sem magam rosszul. Nem akarom, hogy bárki is párhuzamot vonjon a két hely között, természetesen összehasonlítani sem lehet a két helyszínt és eseményt, viszont a lényeg!
Na a lényeg az ugyanaz.
Reggel hétkor vasárnaphoz képest korai ébredés egy aránylag hosszúra nyúlt éjszaka után. Alig látok, minden csendes, egy gyors zuhany, ruha-fényképezőgép-tárca-telefon-kulcs. Kész. Álmosság, menni kell Tibi barátomért, ketten megyünk a lányok érthető okokból maradnak.
Az autóban míg felveszem egy kis Mortification (Scrolls of the Megilloth), csak hogy felébredjek.

Megyünk már, sehol senki, Brünn csak 140 kilométer, a kihalt sztrádán simán tartható a 160-170-es utazó (jelentem a Mazda jól van, befigyeltek a keményebb rugók, kitisztítva-cserélve az injektorok és a szűrő, jó), Quimby és egy kis EmilRulez.

Tibi is álmos, témázunk. A cseh sztráda szar, betonút még a múlt évezredből. A gyors sáv nincs szétnyomva a kamionoktól, ott érdemes menni. Cigaretta, dobozos kávé.
Kb. egy óra alatt ott vagyunk, egyre melegebb van, hátizsákban ásványvíz és háthaesnifog-dzseki.
Rendőrök terelnek parkolóba aránylag messze a pályától, tavalyelőtt jobb helyünk volt. Szarni rá, menjünk már. Egyelőre nem hallani semmit.

Aztán ott vagyunk, egy-egy paddock jegy (300 cseh korona, ne röhögtess).

Ekkor már érezni valamit. Jönnek a JELEK. Egy BMW Team Great Britain felirat, jobbról megcsap a 102 oktános versenybenzin szaga, valahol felugat egy motor, majd elhallgat.

Bejárat a paddockba. Istenem, de jó.

Csak csendben vagyunk, hmm, nézd - aha - hajjaj-hmmm. Ott nyílik meg előttünk az egész mindenség zsigere. Mint a felvágott disznóból kiömlő belek tárul elénk a színfalak és tévé mögötti világ.
Boxutca és tömött sorokban a szervízkamionok és motorhomeok. A krómon hanyatbaszódik az egyre melegebb Nap fénye és egyenesen a pofánkba vág.

Nem beszélünk sokat. Eurosport-kamion, tetején óriási parabolával, belülről hűvös árad ki. Szép, sötétkék.
- Gyerünk arra,-mutatok a boxok felé.
- Jó. – Tibi is kitágult pupillákkal megy.

Éppen zabál minket az a VALAMI.

Megyünk a boxok mögött. Slickgumik OZ magnéziumfelniken. Egy Yokohama szervízkamion. Aha, ők a beszállítók (Advan, ugye), ebből látják el az egész mezőnyt. Egy komplett szerelősor, minimum kézimunka, minden görgőkön csúszik. Saccra pár milliónyi értékű gumiabroncs, slickek, esőgumik, extralágyak.

Aztán elénkbiceg egy boxból Alessandro Zanardi.
Megállunk. Te, ez a Zanardi. Az.

Kőprofi és nincs lába egy sem. Bazzzzzmeg. Jól megnézem magamnak.

Mr.Zanardi, can i have an autograph please?

Probléma nélkül aláírja a még otthon összeállított képet, mosolyog, fotó stb. Ember lábak nélkül. 320-al jöttek bele a Lausitzringen és leszakadt mindkettő. Most két órával később legyilkolja csapattársát és harmadikként ér célba lebontott hátuljú 280 lóerős BMW-jével. Lábak nélkül. (Gázfröccs? Visszaváltás? Egyszerre gáz-fék? Ugye?)

Sok szerencsét kívánok neki, kezet ad, kérges, kemény, barna.

Tank jú,-macsó olasz akcentussal, de nekem rögtön Al Pacino ugrik be a Sebhelyesarcúból. (So you wanna see the bad guy eh? So take a look at the bad guy!).

Csendben megyünk tovább, egyre beljebb a célegyenes végi kanyar felé, odá, ahová maximális tempóval érkezik mindenki és egy jó előzési pont.
A szintén ex-Forma-1-es Marc Gené egy 160 centis cigánygyerek. Jó mi? Megnézzük, csak az overallba hímzett neve árulja el.

Alfa Romeo kamion, BMW, rengeteg Seat és a privát versenyzők, mindegyik hátulja nyitva, bent polcok és polcok, fiókok százai és rend, tisztaság.
Közben minden oldalról quadok húznak el mellettünk, kis kocsikon melegítőbe burkolt kerekekkel, amiket a kocsi aljából egy kis benzinmotor melegít.

Érdekes, a Chevroletnek Chevrolet márkájú az áramfejlesztője is. A többieké Honda. Nemcsak matrica, megnéztem.
Elhagyjuk a boxutca részt és továbbmegyünk a lakókocsik és sátrak irányába.

BANG. Majdnem orra bukok valamiben ami elsőre egy Forma-1-esre emlékeztet. Másodikra is. Két sorban állnak egymás mögött harmincan.

A versenyzők mát bent ülnek, egy akumulátor van a kocsikra kötve, esernyőt tartanak a fejük fölé. Leguggolok hozzá, gyönyörű munka, karbon az egész, egyáltalán nem tűnik törékenynek, sőt, nehéznek látszik. Pedig az egész versenyzőstül 500 kiló.
Játékszernek tűnnek a képernyőn, pedig itt nem azok. Ugyanolyan vállvédő műanyagelem van a kokpitban, mint az F1-ben. LCD képernyő a kormányon és slick versenygumi, teletapadva csikkekkel és szeméttel, míg idáig gurították őket. Megnyomogom-óvatosan kopogtatom, hogy azért ne vegyék észre. Ránézek a versenyzőre. A bukósisakból egy gyerek néz rám.

500 kiló és egy 250 lóerős tuningolt Type R motor hajtja. Az 500 lóerő/tonna. A pilóták átlagéletkora 15-17 év. Nem hiszem el. Megnézem a többit, ugyanaz a tekintet, rám néznek de nem látnak, kezük a kormányon, nyugodtak és ülnek a 38 fokban beöltözve, szó nélkül 20 percig.
Aztán óriási reccsenéssel berobban az első sorban állók motorja. Rettenetesen egyenetlen alapjárat, ingadozik, rikolt és hörög….grrrööööö…gröögrööö…vzummm…vzummm…vzu

Erősödik és felénk tart ahogy sorban beindítják a motorokat. Majd az „én” gyerekem is megnyom egy gombot, beköti a rádió csatlakozóját és vzummmmmm….

Jaj-jaj-jaj, de gyönyörű hang. Remeg és vibrál, lóg a levegőben. Hát persze, hogy a paddock jegyhez kapott füldugókat ki sem bontottam.

Tibiből egy halk bazdmeg szakad ki. Belőlem még annyi sem.

Csak hallgatom és minden egyes gázfröccs átdöfi a beleimet és a gyomrom, recseg és csattog a sok el nem égett benzin a kipufogóban és leömlőkben. Semmi szűkítő (restriktor), három hajlítás a csöveken és ki a szabadba.

Állunk így öt percig, nem tudunk vele betelni. Aztán csattanások sorozata, ahogy beugrik az egyes és kerekeket pörgetve már kint is vannak a pályán.

A gyerekek és az 500 lóerő/tonna.


Gyorsan a kerítéshez sietünk és várunk. Ez még csak a warm-up. Jönnek. Bőven kétzsáz fölött, nem fékeznek, csak elveszik a gázt és visszaváltanak, gyönyörű. Az erő a levegőben érződik. Ne higgyétek, látnotok kell.

Továbbmegyünk a sátorrengetegbe. Melegünk van, de nem érdekel egyikünket sem. Sátrak, kis gumimedencék, grillek és versenyautók. Egy széria új előző szériás Porsche Turbo mellett a versenyautó, egy GT3 Cup. Elöl bütykölnek valamit egy olajtartályon.


Még több GT3 Cup, már nem is érdekes. Itt vannak a tepsik, rengeteg féle. Van 4 hengeres Opel C20NE motoros,  BMW, Type R és hirtelen egymás mellett két Radical. Az egyik teljesen lecsupaszítva, csőváz, olajhűtő bal oldalon, motoré jobbon. Szegecselt zártszelvény és mókás visszapillantó hosszú lábon egy középen. 1500-asra felfúrt Suzuki Hayabusa motor, kb 250-300 lóerővel. Mindez 450 kilót visz versenyverzióban. Elég?

Mindenhez odamehetünk, nézhetjük a pushrod rúgózást, mókás kis öklömnyi lengéscsillapítókkal és kb. 3 spirálos rúgókkal. Közben mindenütt a versenybenzin hordói és az ILLAT. A benzin és olaj fantasztikus keveréke.

Ott, valami nagyon kicsi és lapos.

Exige. Rettenetes. A holland Lotus versenygépe. Tibi mellé áll, derékig ér neki. Gyönyörű.

Megyünk, megyünk, még egy Osella tepsi, egy Lola és végre egy Superlight 260-as. Éppen jön a csapattulajdonos egy robogón, németül kérdezem fotózhatom, persze, nyugodtan.
Annyira egyszerű és sallangmentes, hogy az embernek kedve lenne egy hosszú fehér sállal a nyakában azonnal beleugrani (az nem menne, mert igen-igen szűk) és Belmondo módján vígan továbbporzani a picsába.

Filigrán építésú és halálos minden másra nézve. Csodaszép. A fordulatszámmérő az EGYETLEN műszer a kabinban. Áramtalanítő és sebváltó. Kész, ennyi. Kell több?

 

Aztán már a melegtől lerogyunk a fűbe és csak nézünk, szagolunk és hallunk. Kezdődik az Endurance verseny. Nincs erőnk visszaballagni a rajtrácshoz, maradunk a célegyenes végi kanyar hátsó részén, ott ahonnan kigyorsítanak egy enyhe jobb-balon keresztül fel a dombra.

Jönnek. A két Radical elöl, aztán a BMW motoros Osella, fekete és formás, besokall és belecsapódik a kavicságyba. Kőgejzír és ottragad. Később látjuk a sátruk mellett, telistele kaviccsal. Sűrített levegővel takarítják.

Aztán sok GT3-as előtt egy fehér Gallardo. A tepsik recsegnek és pattognak, a Gallardo olaszosan vonyít a Porschék boxere dörmög és alig hallani. A tepsik és a Gallardo kerekei mindig a földön vannak, a Porschék elemelik a hátsó ívbelső kereküket, mintha flegma kutya módján hugyoznának le mindenkit, pedig látszik, hogy porig vannak ültetve és kőkeméynek. De most itt esélyük sincs.

Fáradunk és sok ez így egyszerre. Futam után iszunk egy sört, millió ember mindenütt, besétálunk a VIP-szektorba gond nélkül. A főépület tetejéről figyeljük a WTCC készülődést. Nagyon durva becsövezés és a Seatok hátsó ajtajai nyílnak.

Repülőrajt.

És minden körben történik valami a célegyenes végén. Elöl a négy BMW szorosan egymáson. Majd Seatok és mint a kullancs kapaszkodik beléjük egy fehér Corolla, gyönyörű hangja van.

Sikítanak a féktárcsák és óriásiakat fékeznek, három keréken áthúznak előttünk vzum, vzum, vzum…ennyi.

Aztán a Skoda Octavia kupa. Nem tűnnek lassabnak, mint az előzők, habár látszik, hogy a lengéscsillapítók az RS-ből jönnek, jobban megdőlnek és van, amelyik gyönyörű broadslide-dal veszi a kanyart. Gyorsak, nagyon.

Később láttunk egy párat felnyitva, zártszelvénnyel megerősített motortartó bakok, direktszűrő és sportvezérműtengely, ezeken van szűkítő is, de a váltó szekvenciális és a leömlők is remekművek.

Beteltünk, sétálunk és lassan mennénk haza.

Kicsit ülepedjen a dolog, hazafelé alig beszéltünk, pedig a kicsi Mazda bele-belefutott a 180-ba és olyankor 5000-et forgott, bírta volna még, de nem érdekelt.

Elkapott minket, mint már annyiszor előtte. Augusztusban megyünk megint.

Gyertek ti is. Jó lesz.

omm

Itt nézem.

Ezután szívom. Orrba.

És köszönöm barátnőmnek a megértést, jó volt hazajönni.

Itt a beigért flickr-album.

A bejegyzés trackback címe:

https://ommszem.blog.hu/api/trackback/id/tr7100724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

furious · http://autobuzi.freeblog.hu 2007.06.18. 00:54:30

Finom, kedvcsináló beszámoló lett.
Esetleg lehetne egy link a teljes fotógalériára.
A Brünn felé vezető betonpanelos zötyögős autópálya tényleg nem egy kellemes dolog.
Kikerestem a brünni pálya weboldalát, és meglepve tapasztaltam hogy elég gyakran vannak nyitott napok, és ráadásul nem is olyan drága.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.06.18. 06:10:33

Hú én is szívesen mentem volna,csak most hétvégén volt a Harley felvonulás is,ahova MUSZÁJ volt elmenni!

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.06.18. 08:54:29

omm...mi ez a gaypornbajusz?
scheerti...khmmm.

ommm 2007.06.18. 09:04:09

fuh, először fel kell lőnöm minden képet flickr-re, aztán majd kiteszem a linket, tegnap már nagyon fáradt voltam.

nyílt napok ugyan vannak, de csalóka a dolog, mert ha van valamilyen futam, akkor sem előtte égy héttel sem utána egy héttel nem tartják meg a public ride-ot.

gayporn? most teszed szóvá??? mindig is ilyen volt.:)

murci 2007.06.18. 11:50:22

hát ez kva jó lehetett, jó kis írást sikerült eszközölnöd

csak, hogy kötözködjek is kicsit: a Porsche Turbo az nem a legújabb, hanem az előző 996 os széria, nézd meg a lámáit, az oldalsó beömlőt, a fékeket és a kerekeket.

új hátsó lámpa:
www.desktopmachine.com/framepic.php?id=7944&size=s1280

régi hátsó lámpa:
www.desktopmachine.com/framepic.php?id=7039&size=s1280

egyébként nem is gayporn os a bajusz hanem kicsit George Michael ös, főleg ezzel a szemüveg+beállás kombóval :)

ommm 2007.06.18. 12:12:30

ja, bocs. igazad van. elölről már meg sem néztem, mire odaértünk hidegen hagyott mindenféle Porsche. majd javítom.

Sopánka76 · http://www.mit.bme.hu/~tarjan 2007.06.20. 16:11:43

Kösz omm! Ez jó volt! :)
A kemény rugók meg jól jönnek majd a Ringen! Többet számít, mint a motor!

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2007.06.20. 17:49:23

Jó neked ommm! Én csak álmodozhatok róla, hogy eljussak...

ommm 2007.06.20. 18:09:29

Soopánka: okt. 18. nincs elfelejtve!

Tommi: simán megszervezhető egy ilyen dolog. hol a gond?

ja, és kösz mindenkinek, aki olvassa.

Reggie 2007.06.20. 19:08:54

És milyen kár hogy mindez nem a Hungaroringen történik, mint néhány éve, amikor volt szerencsém végignézni egy GTR/ETCC sorozatot...

ommm 2007.06.20. 20:12:39

az bizony kár. és még jobban sajnálom azt, hogy hiába írtam a Hungaroring zrt. elnökének (ugye Paliknak) levelet, még csak válaszra sem méltatott. Pedig csak annyit akartam tudni, miért nem lehet a GP Masterst Magyarországra hozni.
Szerintem rohadtul nincs kihasználva a ring, dehát ők tudják...

Sopánka76 2007.06.20. 20:27:55

Valahol meg azt állítják (racingsystem.hu), hogy veszettül ki van használva, és évi 3-nál több autós napot nem tudnak betervezni. Hááááát....

Ha egy kicsit nagyobb lesz a fiam, sok ilyenre kimegyünk majd! Még csak másfél.

murci 2007.06.20. 21:08:58

Jók lettek a képek de kicsit kevés sztem

Megkérdeztem egy Mogyoródon lakó \'\'havert\'\' (igazából volt barátnőm de ez mind1), hogy mennyire van kihasználva a ring, namost ő azt modnta, hogy elég sok olyan nap/hét van az évben mikor még a takarítók sem mennek ki a pályára, szal most nemtom kinek higgyek ;)

lehet mindig csak dízel Audik meg Peugeot ok mennek aztán azért nem hallják a hangját :D

talán nem kifizetődő a sok autóbuzit meg sebességmegyszállottat kiengedni a pályára, mert íg nem fogynának az új autók, csak a gumik

lehet a Palikéknak érdekeltsége van az ambulancián és mivel oda is fizetni kell ezért jobb ha az ámokfutók közúton vannak, vagynemtom

Svédországban minden héten van két nyíltnap a Göteborg melletti pályán, ami azért kicsit modernebb, mint a Hring, van még hova fejlődni...

ommm 2007.06.20. 21:18:03

kevés, kevés, a ond az, hogy míg jól megnéztem mindent általában el is ment:))
eltátottam a számat az a gond, de majd legközelebb...

fene tudja, azért lehetne sűrűbben nyílt nap a ringen...
svédország messze lenne:))

kareshu 2007.06.20. 21:21:54

Eddig ez volt a legéletszerűbb beszámoló egy boxutcás sétáról. Jól sikerült, na! Mert a sok kis részletből kaptuk meg az összképet. Én csak azt tudtam a F1-ről elmesélni, hogy nagy a hang meg jó a szag. Most megírtad helyettem kompletten - el is tettem a Kedvencek közé!

ommm 2007.06.20. 21:40:45

igazán megtisztelsz és remélem sikerül tartanom a lelket e blogban továbbra is.
örülök, hogy jóbarátokra tehetek szert, mégha virtuálisan is.
manapság az sem eldobandó dolog.
kösz.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.06.21. 13:02:49

A Hungaroring nem túl nyereséges,de akkor sem adhatjk ki mindenféle versenyekre ha csődbemennek.Kurva sokba kerül ugyanis ha le kell takarítani a pályát a verseny elött,kellenek pályabírók meg minden ökörség. Meg működnek ott különböző vezetéstechnikai programok amik miatt nem lehet mindig nyílt napot tartani. A GP Masters kurva jó lenne,azt megnézném...

ommm 2007.06.21. 13:33:23

scheerti: ez mind igaz, de akkor hogy lehet, hogy máshol, más országokban működik a dolog?
mennyit profitálnak a németek a versenycélra régen nem használt nordschleiféből?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.06.24. 16:07:06

A kérdésedben benne van a válasz is. Adott egy hosszú aszfaltcsík ahol minden versenyezni kívánó autós kiélheti magát bármiféle kocsival és vezetési technikával. A Hungaroringet karban kell tartani,méghozzá úgy,hogy egy Forma1-es versenyt meg tudjanak rendezni A Nordschleife aszfaltját meg lehet foltozgatni,a Hungaroringét nem. Másrészt sokkal nagyobb a kereslet ott az ilyesmire,legendás pálya ahova tényleg megjönnek a külföldi turisták is,már a nevéből is megélnének. A Hungaroring vezetősége meg szerintem inkább arra próbál törekedni,hogy ha buknak is a fenntartáson,akkor se túl nagyot.

sámuel · http://autognom.blogter.hu 2007.07.18. 23:33:39

Jól elkerülte ez az írás eddig a figyelmem. Nagyon jó, grat, tényleg kedvet kaptam megnézni egy hasonló rendezvényt, pedig soha nem jártam autóversenyen. Kivéve egy roncsrebit tízévesen, de akkor is majdnem palacsintává lapított egy szaltózó szekér...

Ami amatőrök pályahasználatát illeti - nem kell úgy sajnálni a Hringet. Én egyszer voltam nyílt napon, és jottányit sem élveztem. Böszme nagy pálya, oda célgép kell, utcai autóval szenvedés az egész. Gyengének, instabilnak, bizonytalannak érződik a vas. Az Euroringen, na, ott lehet élvezkedni.

jani 2007.10.17. 20:11:11

cső jó kocsik vanak nem emberek ki melyik kocsit szeretik maguk. Én a audi s8-at szertem szrintam az nagyon jó, és ki szereti? Én méga bew-ét szeretem meg a golfot az a 3 kocsi amit szeretek.És jó hogy ki találták a kocsit mert a kocsi az nagyon jó dolog. Na enyit szoltam azok hoz amit tik montatok na enyi, Szia!!!.................... CSŐ!!!.......................