Totalcar-O-Matic

Nincs megjeleníthető elem

Járt a pofánk

Hirdetés

oMm szemével

From the land down under

A szentély meggyaláztatott...

2008.01.24. 19:05 | ommm | 36 komment

When theres no future how can there be sin
Were the flowers in the dustbin
Were the poison in your human machine
Were the future your future
Sex Pistols: God Save the Queen



Amikor felröppent a hír, már akkor veszélyt sejtettem.
Aztán megjelent az Audi R8 és én sokáig próbáltam rájönni az ízére. Mint gazda a lógó tőgyű tehenet, úgy vizsgáltam minden oldalról, mert hinni akartam neki és kicsit sajnáltam volna leírni. Igyekeztem. Néztem oldalról a fura rajtrakész krumplibogár formáját, néztem hátulról a zsalugátereit és a neonnal megvilágított motorházat, néztem elölről is, barátom szerint Meibom-mirigyes, szerintem csipás, odvas, méhkaptárszerű arcát, de nem találtam meg az esszenciáját ennek a fehérköpenyes, sterilizált szupersportnak (igen Péter, az Audi így emlegeti).
Illetve de, mégis, a motorja csodás. Az RS4-ben már bizonyított V8 kitűnő erőforrás, csak az a kabát körülötte...

Szupersport. Érdekes egy kategória, megfoghatatlan. Számomra egyértelmű, de én a maradi gondolkodásommal az autóbuzik egy nagyon szűk rétegét képviselem csupán.
Nálam két dobozban laknak Szupersporték:
- az egyikben (a nagyobb, csillogósban) ott lapul minden, ami rettenet erős, exkluzív és kisszériás, van ott Lamborghini, Ferrari, Pagani, TVR és Koenigsegg, Allard és Jaguar, NSX, egyaránt a teljesség igénye nélkül).
- a kisebbik (gyűröttben, piszkosban) pedig a kicsi, de könnyű mocsadékok:  Abarth-ok, Lotusok és Caterhamek, SCC-k és Donkervootok, az Atom és a Radical, GTA Juniorok stb.

A tartalmon lehet vitatkozni, de nem érdemes. Mert nem erről van szó!
Eltérőek, sokan sokfélék, olcsók, drágák, szépek, rusnyák, valami azonban eltéphetetlenül összeköti őket. Tulajdonságok olyan konstellációja-receptje, ami kivétel nélkül szupersporttá teszi őket az én szememben.

Veszélyesek
Erejük bőven elegendő, a kicsiknek azért, mert könnyűek, a nagyoknak, mert van hely nagy motornak. Alacsony sebességeknél kényelmetlenek, ráznak, nehéz a kuplung, a kormány, nem látni ki belőlük rendesen, nincs bennük hely semmire, zajosak, büdösek, alacsonyak, földhözragadtak, esetleg beáznak, arcunkba verik a kavicsot, nem lehet velük araszolni a dugóban, lefulladnak.
Hétköznapi közlekedésre teljességgel alkalmatlanok.
Viszont ha olyan helyre, olyan közegbe kerülnek, amilyenbe tervezőik álmodták őket, egy csapásra Janus-arcuk másik, szebbik, felét mutatják.
Az addig kényelmetlen futómű beszélni kezd és a hirtelen már nem átkozott, nehéz kormányon keresztül ujjainkat bizsergeti. Az idegesítő motor- és kipufogóhang oktávot vált, az út kisimul és mi nem győzünk csodálkozni. Gerincünk összenő a vázzal, a géppel és mi a torka alá nyúlunk. Minél jobban, keményebben, annál kezesebb lesz az addig átkozott masina, adrenalin és boldogsághormon folyik a fülünkön. Megértjük. És imádjuk.
DE! És itt jön az újabb tulajdonság:

Igényesek

Követelnek és büntetnek. Pardon nélkül, keményen. Ember kell hozzájuk, nem kisgatya. Versenyzőcipő és kesztyű, nem iPod és pecsétgyűrű. Példa? Ott van a kontroverz Jeremy Clarkson, legújabb DVD-jén (Supercar Showdown) miután vezetett LP640-et és 599 GTB-t (teszem hozzá nem is rosszul) odaveri a jóval gyengébb Porsche 911 GT3-mat a gumifalnak. Miért? Mert egy pillanatig nem figyelt oda és hibázott. De előfordul ez napi szinten, versenypályán és a "hirtelengazdagok" körében szintén. Aztán tele velük a wreckedexotics.com.

Viszont ha megadjuk nekik a megkövetelt tudást és figyelmet, akkor megkapjuk jutalmunkat. A pálya aszfaltja csíkká szűkül, agyunk kapacitásának nagy részét egy feladatra összpontosítva váltunk automatikusan, dobjuk az ívre, adjuk a gázfröccsöt háromból kettőbe és érezzük az erőt és a sebességet. Gátlásainkat Jerikó harsonáiként rombolják le a tűték, a robbanások és a kipufogó hangja.

Egy szupersport nem való mindenkinek. Érdemelje ki, tanulja meg, vagy törje össze.
Én tudni fogom, ha látom, hogy ez az ember tudja vezetni és ki tudja hörpölni az autó tudásának minden cseppjét.

És most?
Itt az R8. Steril környezetből, karbonzakóval és neonnal a motorháztető alatt. Tajvani karácsonyfadíszekkel a fényszóróiban, bolondbiztos összkerékhajtással, ESP-vel és Bose hifivel. Technokrata és jólfésült. És befurakszik ide. Mert ide gyártották. Hogy a hülyegyerek éppúgy tudja 300-al tolni az Autobahnon, mint a nyugdíjas bankár.
Udo Brinkmann rárúgta az ajtót Johnny Rotten születésnapi partijára.

Meg tudom érteni azokat, akik megveszik.
Vannak Audik, amikért falvédőt horgolnék.

De nálam aztán hiába feszít Udo, punkot játszani nem fog tudni soha.
God Save the Queen.


És most jöhet a dögvész
Tudtam, éreztem, hogy egyszer el fogunk jutni előbb vagy utóbb erre a pontra. Hogy ez a point-of-no-return lesz-e vagy sem, az pár év múlva kiderül.
Éreztem azt is, hogy az Audi lesz az. Már akkor, mikor még híre sem volt az R8-nak, már akkor a Gallardoba passzírozták a V10-es (LeMans derivátum) dízelt és suttyomban okádták a kormot Sain't Agatha körül.


Detroit, 2008:
Az Audi bemutatta az R8 V12 TDI-t. Krómfelniken, füsttel, hiszen Amerikában vagyunk. Oda az kell.
500 lóerő, 1000 Nm.
Impresszív, ugye? És így?
500 Le/4000 min-1
1000 Nm/ 1750 min-1


Ilyen a motor egy dízel "szupersportban". Hol a pörgés? Az ordítás, a BENZIN szaga? A gázolaj nem fog lángot vetni, mikor a lecsapódott párája berobban a kipufogóban. Nem fog crescendóban vonítani, sem fenyegetően morajlani, mint hajófal mögött az óceán, majd fejet leharapni ítéletnapi kakofóniával.
Bűzleni fog.
Igen, nyerjen és kapjon teret a dízelmotor. Ott, ahová való: családi kombiban, cégautóban, kényelmes limuzinban, bárhol. Majdnem mindent meg tudtam emészteni, mivel megmaradt számomra utolsó bástyaként a két doboznyi szupersport.
És most valaki kiverte az első téglát az alapból.
Rohadjon meg.



A bejegyzés trackback címe:

https://ommszem.blog.hu/api/trackback/id/tr55310345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2008.01.24. 19:59:48

szép lesz mikor a dtm-ben (mi is a neve?) odakormolnak oszt lófaszt se látsz majd. biodízel szupersport. repcef1. most kell régi autót venni, mert még nem késő.

_murci_ 2008.01.24. 20:00:11

de ha amúgy sem szereted az R8 at akkormeg miért gond neked ha raknak bele dízelt? úgysem veszel, és én sem

a Ferrari vagy a Königsegg nem fog dízelt tenni inkább etanolt, attól meg mégjobban pörög a gép

attól, hogy van benne ESP meg tökötudja mennyi elektronika még símán meg fognak benne halni, pontosan azért mert irgalmatlan nagy nyomatékot ad le már kicsi fordulaton, majd jól lepadlózzák egy kanyarban aztán csak repül kifele

a Lambo meg ott veszett el amikor a Murcielago-t kiadták azóta nem ugyanaz a gyár

Szal én maradnék a realitások talaján és veszek egy Mitsubishi Stariont, több élményt fog nyújtani, mint bármelyik szuperlófüle sokmillióért, és nincs benne sok izébiszbaszbizgentyű

jah amúgy egyetértek, dízel nem való sportautóba
de ezek már nem azok hanem sport(OS)gépjárművek, szupersportnak látszó ruhában böhömnehéz kasztnival és ezt ellensúlyozandó, hatalmas motorokkal.... felesleges

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2008.01.24. 20:40:52

Az R8 eddig sem tetszett, ezután sem fog...

Rocko- 2008.01.24. 21:11:52

a dízelt én se értem. Audi párti vagyok, de nekem valahogy ez nem fér be a koncepcióba. vagysi most komment megírása után átgondoltam. talán arra kellhet, h a külcsín az pussymagnet, viszont ha az ember nem az autópályán teper (kb. az ideje 95%-ában), akkor olcsóbb legyen. vagy mittomén, átmehess egy országot tankolás nélkül. nem mondanám, h lelektlen, de pár kör után én eladnám, ha lenne hirtelen egy. inkább egy A5/S5 kéne. nekem az jobban bejön. ez vadállat, az szép. de mégis az kéne.

pkelement 2008.01.24. 23:10:36

oMm: Ezentúl - de tkp. már jó ideje így van -, így fogod mondani:
"... na szóval, tehát kedvenceim, a KLASSZIKUS szupersportkocsik ..."

off

a te kocsid láttam ma cca akkor, amikor ezt írtad Pozsonyban a bez-kával szemben a suli kerítése mellett (vagyishogy kerítés-utca-járda) ?

on

ommm 2008.01.24. 23:19:30

jaja, jó helyen kapirgálsz :)
hol jártál erre?

pkelement 2008.01.24. 23:33:04

az utca végén van a munkahelyem. este ha idegesít hogy 2 busz cammog előttem, vagy kamion, letérek ott, és előttük érek ki alul, még csak nem is kell strapálnom magam...

de ma nem sikerült, mert vissza kellett tolatnom :)
már sötét volt, na mondom, ez gyanús: egy f, csak nem?

pkelement 2008.01.24. 23:39:21

mindenestre az a bizonyos r8, ami leégett, az állítólag pont a v12 tdi motor tesztelésekor történt...
illetve volt.

XJS · http://www.ae86.hu 2008.01.25. 09:09:43

Teljesen egyetertek, a "ketdobozos" klasszifikacioval is, meg az R8 velemennyel is. (Nem akarom most hangoztatni, hogy szvsz korabban kezdodott a romlas es hullaszag, az elsokerekes Jag dizel kombival....Nalam ott utottek ki ezt a teglat...)

apamacko 2008.01.25. 11:28:49

rognork : Hosszú távú pályaversenyen a BMW a 3 sorozattal már nyert versenyt kb. 6-8 éve.

A sportkocsik (nem sportos kocsik!) tényleg nem diesel motorral valók !

Nagy sedan túraautóba (E-merci, 5-ös Bömbi) OK.
Európát átautózni rendszeresen gyorsan nem hobbiból jók ezek.

De a gyártásköltségük, bonyolultságuk, szervízköltségük már riasztó !
Ennek ellenére a maguk helyén ok.

De eggyetértek ommmal szupersportba NE ! NE ! NE tegyenek ilyet !

Akik meg szeretnek ilyennel versenyezni azoknak külön kategóriát !
A szabályozás nem teszi lehetővé így a versenyképességet a benzinesnek pl. Le Mans-ban ahogy már ezt nálam jobban megírták!

apamacko 2008.01.25. 11:31:14

Ja az R8 nem tetszik az érvekkel egyetértek ommm.

Nekem még az az érzés is előjött h ellopták a lökhárító részeit v már lebontották :-)) és hátul sem jobb a helyzet.

ruhaszarito 2008.01.25. 12:01:19

SZVSZ teljesen rossz oldalrol kozelited meg a dolgot ommm.
Nem azt kell nezni, hogy dizel, vagy benzines, vagy elektromos vagy mittomenmi (terhajtomuves :-)).
Az 500 loero a fontos, tok mindegy, hogy milyen motorbol jon. Nagyon mehet a masina, es a hangja is erdekes lehet. Raadasul mas altalad nem szupersportautonak hivott autoval is lehet menni 300 korul/folott (pl. lattunk videokat M6-rol amik boven 300-al mentek)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.01.25. 12:09:39

Kétségtelenül húzhat, és ettől féltem én is, hogy elöbb megmagyarázzák, hogy milyen fasza szupersportkocsit csináltak, aztán belelöknek egy dízel motort. Hegyi szerpentinen visszaváltáskor kormolni fog mint a TDI csodák? És bazdmeg, amibe egyik vadbarom sem gondolt bele, milyen ciki lesz nekik a szuper "whiteisthenewcool" fehérjükön a dízelkorom:) Muhaha. Egyelőre még elfogadhatatlan a dízel szupersportautó gondolata számomra. Mikor pár éve megkérdezték a Ferrari górét, hogy lesz e dízel Ferrari nem gondolkodott egy másodpercig sem, rávágta, hogy: soha! Eddig az Audi merte egyedül meglépni a szupersportba olajkályhát haditervet, de lehet, hogy többet ártottak az imázsnak mint Győzike a Peugeotnak...

ommm 2008.01.25. 12:11:58

ruhaszarito:
valóban. valakinek a számok fontosak, valakinek pedig maga az öröklött, puritán esszencia.
és az összeférhetetlen a dízelmotorral.
privát vélemény.

Tomi 2008.01.25. 12:33:14

Az utcai kocsik motorja pörögjön legalább 6000 fölé a szupersport motorja pedig 8000 fölé. A kamionok mehetnek nyomatékból, nekik az kell. A dízel R8 is fog menni, de a V8-as benzines 8250-nél tilt le (azt hiszem), ez meg szerintem vagy 5000-nél.
Benzin, benzin, benzin, benzin...

_murci_ 2008.01.25. 13:36:44

Alkohol, alkohol, alkohol, alkohol.....

janem azt nem kocsiba szoktam tölteni ;)

hege 2008.01.25. 16:05:43

nem fognak fustolni. az uj rendszeru katalizatoros renszerek es reszecskeszurok kitisztitjak a kipufogogazokat. jol is mennek a modern dieselek. de hol marad a hagyomany? tul gyors a mai tempo es nem tiszteljuk a hagyomanyokat valamint nem alkotunk tartos ertekeket, ami tan meg nagyobb baj. hasznalati cikkeket es szorakoztato termekeket gyartunk. majd lesz motorhang a dieselhez pl. szamitogep general, es gombbal valaszthatunk, hogy ferrari nyeritest vagy Viper uvoltest akarunk-e haterzajnak, a diesel meg teszi csendesen a dolgat. steril unalmas vilag lesz ...

rognork 2008.01.25. 16:25:56

ez a jó szó: steril.

csiky944 2008.01.25. 19:23:17

azon nyomban felgyújtani a gyárat,a felelősöket lelőni,ennyi......

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.01.25. 19:23:35

Szívemből szólsz. Dízelt a taxisnak, oktatónak, rendes embernek meg szikrázós motort.

Z 2008.01.25. 20:57:04

pkelement, eltartott egy darabig, míg rájöttem, h ki vagy:) A témához: az ipar gyártson amit akar, én meg építek magamnak, amit akarok:)

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2008.01.26. 00:45:32

Z... te könnyen vagy... megvan a szupersportautód...

GabriSanyi · http://htst.hu 2008.01.26. 15:28:58

Zita én is ezér akarok 90es audit sor5-el(typ 81)..szigorúan benzinesXD, a mai kocsik meg le vannak szarva...

csiky944 2008.01.26. 19:31:22

Gabrisanyi sztem vagyis nekem jobban bejövősek a kocka audik,régi 80-es 2,3-asba vagy a coupé 2,2-2,3-asba

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.01.26. 21:25:35

akartam írni egy kurvahosszú kommentet az R8ról, omm-nak címezve leginkább, de a felénél véletlenül bezártam a kurva operám...ugyhogy majd megírom aztán benyomom ide ha lesz megin kedvem :)

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.01.26. 21:31:03

inkább csekkoljátok a találkozós képeim, van itt Z 335i-jétől kezdve OP+Silvia kombón át 22,6lityós fuji white mazda fogyasztáson át felhőpronóig és instant get katicskákon át minden, jó szórakozást: indafoto.hu/miluman

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.01.26. 21:49:16

majd egyszer ha lesz kedvem majd rendeezem is őket xD

Z 2008.01.26. 23:26:15

Tommi: ez nem szupersport, bár közel áll Omm gyürött, piszkos dobozához. De a móka/ár aránya nem rossz:) Más ember 3x ennyi pénzért fabiát/suzukit/daciát vesz. Merazjó. Miluman, jobb késön, mint soha:) Jók a képek!

GabriSanyi · http://htst.hu 2008.01.26. 23:47:02

Csiky én is kocka 90-est akarok:D

kkn 2008.01.28. 00:48:36

Pedig az ötlet nem új, a diesel-fanatikusok már régen próbálnak a sportos autókba ilyet plántálni.
Vehetjük a Mercedest a bűnbaknak, hiszen a C111-es rekorder prototípusuk lényegében egy szupersportkocsi dieselmotorral.
Csak az idea elhintett magja sokára szökkent szárba.
www.classicdriver.com/uk/magazine/3200.asp?id=11583
Mások kisszériában próbálkoztak hasonlóval, bár ez csak küllemében nevezhető sportnak, szupernek meg semmiképpen sem.
www.autoblog.it/post/8267/quincy-lynn-centurion-la-kit-car-diesel
Biztosan voltak még hasonló próbálkozások, azután nagy sokára a BMW nem átallotta megnyerni a 24 órás túraautó-versenyt '98-ban. Ez már sport volt.
bmw-motorsport.com/ms/en/fascination/history/distance/cars/bmw_320d.html
Azután az igazi LeMans diesel győzelem. A dieseleire méltán büszke Audi ezután biztosan belehúzott, hogy nehogy revansot véve a közúton megverje az e téren szintén jelen lévő Peu a 908 piacra dobásával. Ha már neki volt ilyenféle autója, a Peunak meg nem, így a fölény minden téren biztosított.
www.automotoportal.com/article/Peugeot_908_RC_concept_car_to_debut_at_the_Paris_Motor_Show

Az igazság az, hogy ezek az autócsodák kisszériában tényleg azért készülnek, amire valók. Míg a a nagy konszerneknél kirakat-termékek, melyek a cég presztízsét hivatottak emelni, hogy ők erre is képesek. Ott a cégcsoport Phaetonja, Bugattija, mely veszteséget termel, hogy a márka fényesebbnek hasson.
De más nagy cégek ugyanígy vannak vele. Nem éri meg nekik ezeket gyártani, de büszkélkedni jók.
Így a nimbuszpolírozó marketing-managerek a céges A8 hátsó ülésén nem agyalnak olyasmiken, hogy vezetési élmény, stb. hanem, hogy van ilyen autónk, van olyan motorunk, van amolyan díjunk, mixeljük meg, mert mi ezt mind mi csináltuk!
Der profit über alles!

George 2008.01.28. 22:29:20

Ide nekem egy Scirocco I GTi-t, és leszarom, hogy milyen motorral meg milyen "újításokkal" jönnek ki a gyárak...

Sopánka76 2008.01.29. 15:37:09

Néztem én is az R8-at.
Talán tisztelem, de szeretni nem tudom.
Ahhoz valami nyersebb kellene, valami radikálisabb, valami izé.... olyan Mustang-féle dolog.

hege 2008.01.29. 16:19:56

radikalisabb ...
most sikerult kiprobalnom egy Subaru Impreza-t (koszonet meg egyszer draga baratomnak :-)), azzal ugy kibekulnek. nem is a loero vagy mittomen, hanem a nyersesseg, ami megfogott benne. Nem ezt vartam, de jo. kemeny kuplung, kemeny valto, merev kaszni. Futomuve nagyon jo kompromisszum, nem tul kemeny es megis biztos erzest ad (na mar amennyit ugy azon a 8-10 kilometeren - de kanyarok voltak! - eszlelhettem)
hogy jon ez ide? hat hogy ez benzines boxer, csak magas fordulatokon van benne ero, de akkor elegendo, viszont megjott kozben csendesen a diesel boxer is :-(
tavasszal lattam a genfi autoszalonon eloszor, nem mondom, szep motor, de ...
na szoval azt hiszem, azert diesel motorral nem lenne ugyanaz a gep. hiaba a loero, nem porog 7000-et.
szval nem kell oda eroltetni a dieselt, ahova igazabol nem valo. meg ha el is fog terjedni meg inkabb (bar mst a kis turbos benzinek terhoditasat prognosztizaljak). legyen mar rend ebben a vilagban es sportos gepekbe keruljon benzinmotor!

kkn 2008.01.29. 16:56:53

Nem is a Merci, az Opel a hibás!
Eszembe juttt a régi Opel prospektus az ezüst, buboréktetős GT-ről. Persze diesel-motorral.
www.opel-magazin.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=170