Külső feed

Houston we have a problem

Járt a pofánk

Hirdetés

oMm szemével

From the land down under

Fiókba zárt Gran Turismo

2007.10.11. 00:51 | ommm | 46 komment

You are so beautiful to me
Can't you see
Your everything I hoped for
Your everything I need
You are so beautiful to me
Joe Cocker: You are so beautiful

 

Mikor az ember azt hallja, Tatra, általában fekete, lefüggönyzött 603-asok és 613-asok, esetleg sóderrel megpakolt csőrös 148-asok villanak fel lelki szemei előtt, talán még gyermekkora emlékeként.

De természetesen sokkal többről van szó az 1850-ben Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft néven alapított kocsi és vagongyár esetében. Az első autó 1897-ben gördült ki a világ harmadik legöregebb autógyárának (a Daimler Mercedes-Benz és a Peugeot után) kapuján, Präsident néven. Az utolsó személyautó pedig 1999-ben.

Több tucatnyi könyvet lehetne megtölteni mindazzal, ami e bő 100 év alatt történt, mindazzal, amit a sörszagú csehszlovák éjszakák százain át az ott dolgozók fejéből kipattant, majd lopatott el és sajátként lett a világ színe elé tárva, jogtalanul.

Gyengéim a Tatrák. Személyes és családi szálak fűznek hozzájuk, több száz, a kényelem és a duruzsoló V8 által eseménnyé vált kilométer és a hajnalba nyúló cigarettafüsttel teli téli garázs illata, amiben a TSZ-től 30 ezer koronáért vásárolt 613-as született újjá.
Rengeteg, a szocialista rendszer és a párt által tudatosan eltiport, fejlesztés és modell jellemezte a Tatra személyautógyártásának háború utáni éveit.
Egy azonban számomra kiemelkedik közülük, egy, amelyik ékes példája és tökéletes demonstrációja lehetett volna mindannak az eleganciának, ami szinte az összes Tatra logós személyautót jellemezte.
De nem lett az. Egyedüli példány volt és maradt. Ez az ő története, a Tatra JK 2500-é.

A (akkor még) csehszlovák autógyártás egyik kiemelkedő alakja volt Július Kubinsky (1923-) konstruktőr, tervező és kétségkívül zseni. Sport- és versenyautóival szerzett örök hírnevet magának. Közülük leginkább a JK 2500-al. Az autókhoz igazából aránylag későn, a háború után került közel, amikor is a pozsonyi Koller karosszériagyárnál dolgozva próbálta piacra dobni a háborúból visszamaradt KdF alvázakra épített sportautóit. 1946-ban Brünnbe települt át, majd verseyautókat tervezett-épített.

A JK ötlete 1951-ben fogant meg a Karosa Brno akkori igazgatójának fejében. A sportautó a gyár amolyan mellékterméke lett volna, hiszen a katonai megrendelések száma megcsappant, viszont a kihasználtságnak meg kellett maradnia. Már 51 őszén elkészültek az alváz első tervei, a karosszéria formája 52. augusztus 15-én lett szinte teljesen kész. Kubinsky a projektet saját szignójával látta el (JK-009-mint kilencedik általa tervezett autó) és „verseny-sport” –ként említette.
Az igéretes elképzelés és terv kivitelezése azonban nehezebb volt, mint eleinte gondolták. A hidegháború kitörésével a Karosa Brno új megrendelésekhez jutott (főleg Praga V3S felépítmények) és az autó tervei fiókba kerültek. Tizenhatan azonban munkaidő után, privát garázsokban tovább dolgoztak rajta. Végül 1955 tavaszára elkészült a prototípus. A korabeli sajtó természetesen a munka frontján végzett eredményről számolt be, valamint az igényes külföldi megrendelőkről, akik szinte azonnal érdeklődtek iránta. Nem csoda, hiszen a forma gyönyörűre sikeredett, az elegáns GT bátran és nem szemlesütve állhatott volna oda bármelyik európai vagy amerikai modell mellé. Legyen az Ferrari, Corvette vagy
Delahaye.
A JK2500 alapját a karosszériaelemekkel burkolt alacsony építésű csőváz alkotta. Az első futómű egy átalakított KdF volt, míg a hátsó klasszikus De Dion de túlfutó rúgókkal, lengéscsillapítókkal (mint később a Maserati Quattroporténál). A 16 colos drótküllős kerekeket dobfékek lassították és centrális kerékanyával voltak ellátva. Említésre méltó még a két különálló 30 literes benzintartály is, amelyek a hátsó kerekek mögött helyezkedtek el és a hátsó sárvédő ívét követték. Az első tengely mögött helyezték el a prototípusban használt motort. Ez egy 2.5 literes duplavezérműtengelyes, 90 lóerős V6-os Alfa Romeo volt. Az ugyancsak Alfa által gyártott négysebességes váltón keresztül hajtotta meg a hátsó kerekeket. Kubinsky ezt a motort és váltót Frantisek Juhan autóversenyzőtől vette meg és természetesen csak átmeneti megoldásként használta, hiszen már fejlesztés alatt állt a 2.5 literes léghűtéses V8-as Tatra motor.
A karosszéria kevert felépítésű volt, a fával kombinált csővázra kerültek fel maguk a Kubinsky terveit követő Jan Heger által gyártott elemek.
A végleges mértetek a következőképpen alakultak: a tengelytáv 2300 mm, az autó hossza 4050 mm, szélessége 1620. Magassága mindössze 1220 mm volt. Menetkész önsúlya 1160 kiló, amiből 51
% esett az első 49% a hátsó tengelyre. Ezek akkoriban kimagasló értékeknek számítottak és bizony még ma is sok gyártó megirigyelhetné őket. A végsebesség ezzel a motorral 170 km/óra körüli volt, de rengeteg időbe tellett, míg megtalálták az ideális gumiabroncsokat.
Mikor végre megérkezett a Tatra 603-as motorjából alkotott 140 lóerős 2500-as V8, az autó újabb változásokon esett át.

Mivel nem volt többé szükség a hűtőre (csak a kisméretű olajhűtő maradt-léghűtés ugyebár) a helyére a pótkerék költözött. Érdekes, egyszerű és effektív megoldás volt, hogy a motor hője a kabinból a motorházon található állítható rostélyokon keresztül lett a szélvédőre vezetve, így télen fűtötte azt. Ezzel a motorral 207 km/órás végsebességet értek el. Ne feledjük, 1958-at írunk. Később az első sárvédőkön is megjelentek a hűtőkopoltyúk és az autó elnyerte végleges formáját.
Miután bemutatásra került Koprivnicében a gyár akkori igazgatója Ladislav Hojecky azonnali támogatást ígért Kubinskynek és havi öt darab legyártásáról szóló szerződést kötött vele. Sajnos az elvtársaknak már nem tetszett annyira az ötlet és megvonták a támogatást a további gyártástól. A JK2500 ezalatt mindig tökéletesebb lett, hiszen Kubinsky nem hagyta abba a munkát. Saját maga által tervezett 15 colos könnyűfém felniket gyártatott, amelyeken a szellőzőnyílások formájának köszönhetően menet közben axiális ventilátor effektus lépett fel, így hűtve a fékeket. Az új, kisebb átmérőjű, de hatékonyabb, dobfékek a kerekekbe lettek beépítve, az eredeti Rudge
& Whitworth kerékagyak megmaradtak.
Július Kubinsky még kerek 13 évig használta a mindennapi forgalomban és a mai napig szívesen emlékszik vissza a rendőrségi Ladák elmaradó hangjára a Prága-Brünn sztrádán. A 60-as évek vége felé az autót eladta, de sorsát azóta is figyelemmel kíséri, ez a ma már sikeres ultralight repülőket gyártó és tervező nyughatatlan lélek és a legfrisebb hírek szerint van esély rá, hogy újra feltűnhet a veteránkiállításokon.

Nehéz hozzáfűzni bármit a JK 2500 történetéhez. Valahogy a nagy konstruktőrök és tervezők mindig is tudták, mitől döglik a légy, nézzék meg a képet. Alá lehetne írni, hogy „1956. Batista Farina lazít Ferrarijában Milánó lankái közt” de nem. Ez Július Kubinsky és egy Tatrában ül.
Egy ízig-vérig tökéletes granturizáló Tatrában.


Cserélnék vele, de nagyon.
Majd finoman rásimítanék a gázpedálra, a lustán hempergő vezérműtengely pedig nyolc henger dörmögő-nyugtató hangján repítene a kora őszi napsütésbe.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ommszem.blog.hu/api/trackback/id/tr12192949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sopánka76 2007.10.11. 08:16:57

Hűha ez bizony csodálatos! Szép is, jó is, mi kell még?
Én is szívesen cserélnék vele.
2.5-es V8? Érdekes megoldás! És kívánatos!
És 140 lóerő? Hogy a fenébe? Akkor ez hihetetlen jó LE/cm3 arány lehetett! 30 évvel később a Ford Cologne 2.8 V6 még mindig csak 150 LE-t tudott! Igaz, nem sokkal később ezt fölküldték 2.9-re és 208 LE-re (Scorpio Cosworth), de az még mindig nem sokkal jobb, mint ez a 140!

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.10.11. 08:33:38

1899-ben, tevedtel egy szazast.

amugy nagyon ekne egy ilyen.

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.10.11. 08:34:54

ja nem szoltam, osszeolvastam a ket sort, na ja negy orat aludtam es akave meg a bogreben.

meg mindig nagyon kene.

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.10.11. 08:55:21

most mar hozzaszolnek erdemben is. a tatra vignale is erdekes pontja volt a tortenelemnek, egy korszakkal kesobb, de szivfajdio. ebbol is egy darab van, pozsonyban el lehet kapni.

pollak-presse.tatraportal.sk/Tatra/T%20613%20coupe%20rot.jpg

ommm 2007.10.11. 09:50:37

Egyszer már volt szerencsém látni, gyönyörű darab

hege 2007.10.11. 13:41:06

kedves baowah, hanyszor mondtam, hogy FIGYELMESEN olvasd el, amit masok irnak. nem kell rohanni :-)
Minden 613 Vignale.
Az eliras ami a szovegben van, az csupan a rendoladak a 60-as evek vegen :-)
Szep auto a JK, szerintem is, csak amit nem igazan ertettem rajta soha, az a kis tengelytavolsag de meg inkabb a nagy farkinyulas. minha farmotorosnak keszult volna eredetileg, mert a csovazas konstrukcio nem indokolna ezt maskeppen. Vissza kellene keresnem par irodalmat, hogy is van ez?
Ommm: mi az a tulfuto rugo? esetleg van valami fenykeped?

ommm 2007.10.11. 14:10:49

na ja, a rendőrladák valójában Skodák voltak, de sebaj.
azért a 2300 mm nem kevés, de azt hiszem, hogy a súlyelosztás érdekében kerültek hátra a benzintankok, ezért tűnik hosszúnak, csónakszerűnek az autó hátulja, na meg ott volt a csomagtartó is. de figyeld csak meg a hátsó szélvédőt, gyönyörű.

a túlfutó rúgózás angolul cantilever spring suspension, sajna arról nem találtam képet a régi lapokban.
amolyan konzolos megoldás, csehül a cantilever konzolt jelent. laprugós formában igen elterjed volt a korai Maseratiknál, de itt, legalábbis a forrásom szerint, lengéscsillapítót használtak külön rugóval.

gyönyörű autó ez na

tomnemtom 2007.10.11. 16:36:27

aahh
készvagyok.
ma már nem is dolgozom.
mit akarunk a mai csúnya nemnyolchengeres vízhűtött csoffadványainkkal ????

kösz, omm.

Tommi 2007.10.11. 22:05:19

hát igen! Ezt sem gondoltam volna, hogy létezik...

Hammer · http://hvtm.hu 2007.10.12. 15:26:56

felment a pulzusom! azt hiszem meg fogom rajzolni a 2008-as JK5000-et. alapnak jó lesz egy Alfa 8C, és ilyen kétszínű fényezése lesz + az a remek csík!

korzo 2007.10.12. 15:39:21

No ez az InstantGet, vagy mit szoktatok mondogatni...

yenoee 2007.10.12. 15:54:40

Azta nemgyenge mindenségit.
Nagyon sokra tartom a Tatrákat, ezt a JK-t is ismerem, ismertem, ami képet a neten találtam róla (nemsok), azt lementegettem magamnak... de hiánypótló ez a kis szösszenet, és új képek. Köszönöm.
Boldog idők, amikor még ilyen autók születhettek. Kár, hogy a fióknak, de legalább a fióknak.

kswturbo 2007.10.12. 17:20:45

Ez konkrétan HI-HE-TET-LEN.
Egy ősállat. Armani szmokingban.
Gigariszpekt JK-nak.
De azért leginkább Maserati (vagy Lancia) jelvény fért volna rá, ha nem Tatra:)

Pálcika 2007.10.12. 17:47:22

A JK-t ismertem,de azt a paganiszemű újat nem.szépek.köszi.

ommm 2007.10.12. 18:42:20

mudd: valahol olvastam már, de sajnos az már csak a haldokló végső rúgása lett:(

Hammer: ugya, az a csík milyen zseniális? ha csak azt látnád már tisztában lennél magával a formával.

kösz mindenkinek aki vette a fáradtságot és végigolvasta.
a következő post is ütős lesz, igérem.:))

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.12. 22:17:36

A ku. anyját micsoda verda,hallottam már róla, állati. Káeurópai Aston basszameg,azokért a kerekekért pedig gyilkolni tudnék,iszonyatosan kúl ez a verda..

mugen 2007.10.13. 00:30:42

Ez a Tatra egyszerűen gyönyörű! Hihetetlen, hogy mindez a vasfüggöny mögött született és pont a legkeményebb években, mégha egy példányban is ugyan, de létezik!

netudgi 2007.10.13. 02:13:10

Ja, ennek a motornak a motorja ugyanaz a hűvös V8, ami a Tatra JK2500 meg a T603 meg a T805-ben van. Különböző teljesítményekre hangolva, persze. Igazából eredetileg a T805-ös hegyikecskéhez készült.

kkn 2007.10.13. 03:27:44

Az utolsó szériás Tatrákból is volt egy kupé? Mert ilyen rémlik egy képről valahonnan (Autókatalógus?). Az mi volt?
Amúgy most mi is van a gyárral? Nem olvatam róluk már egy ideje semmit. Végleg abbahagyták a személyautókat? Mikor is?

kkn 2007.10.13. 03:34:01

Szóval a 700 kupé sorozatban ment? Az Ecorra csak tanulmány volt?

tatrafan hegyikecske netudgi 2007.10.13. 05:52:53

Sajnasajna nem volt 700 kupé! Vagyis egy. Vagy kettő. De nem gyáriak szerintem és nem is így néztek ki, csak egy kétajtós rövid kasztni, afféle izé. Nem klasszikus kupé, nem csapott hátú. Az csak az Ecorra, de abból meg csak ez az egy van. Ne tévesszen meg, hogy eleinte piros színű volt. Igen, lehetett látni régebben az Automobil Revue-ben az egzotikus autók között valami horrorisztikus áron, de sztem sose vett belőle senki. Biztos nem is volt homológ vagy mi, hatósági engedélyek, ilyesmi, mert akkor egy holland vagy cseh milliárdos már csak vett volna egyet, nem?

Ez a Ecorra a.s. nevű cég egyébként NAGYONprofi tátrarestaurálásból él, ők vették meg a leszerelt szgk-gyár szerszámait, régi eszközeit, tulajdonképpen bármit legyártanak, szerintem komplett autót is, bármelyik korból (110 év nagy idő...) csak győzzed kifizetni! Eszetlenül drága cég, nyugati krőzus gyűjtők pénztárcájához szabva, de mégis dübörög! Szóval olyan, mintha a gyárba vinnéd felújíttatni a gépet. Mert az már nem vállal ilyet. A kommer rendszerben ez természetes volt, kasztnicsere, teljes felújítás, újbatevés, totálkárból is. Nem dobtak ki semmit. Rengeteg ilyen évjáratidegen alkatrészekkel felújított, de gyári T603-as van például forgalomban. Szinte csak az van. Mert akkor már apgrédelték is, ha már ott volt.

Szóval nincs utcai Ecorra, pedig vadul néz ki.

613-ból is csak egyetlen kupé készült, azt látni néha itt-ott. Vignale mester kezeműve, az első három proto egyike, a másik kettő limó volt. Összetörték mindet a végén a törésteszten, csak ezt megmentette egy szemes magának. Jogépkocsi.

A személyautógyártás fennállásának 100. évfordulóján fejezték be a hétszázát... akarom mondani a 700-at! :)

Tudtommal 1998-ban.

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.10.13. 09:44:52

huhh ez istentelen állat, az a fényezés, az a forma, hú ez még egy őszinte gran turismo akinek nem kellett eldugdosnia a felesleges kilóit...

ommm 2007.10.13. 12:17:49

sziasztok, tudtommal:

700-as széria gyártásban volt, 99-ig, amikor is felszáémolták a személyautógyártást.
az Ecorra a 700-as alapjaira épült, de valójában asezm 2 darab, ahogy tatrafan is említette.
van fönt a youtube-on három videóm a verseny Ecoráról, ha van kedvetek keressetek rá, érdemes látni a Honda Civicek között a dübörgő tankot.

700-ast még ma is lehet a használtautó hirdetések között találni hébe-hóba, de már ritka és az ára is magas, nekem tetszik. itt van egy például:
www.auto-iq.cz/tatra_tatra-t-700_inz15178.html

a 613-as kupé, amit Vignale-ként ismertek létezik, konkrétan egy darabban és gyönyörű, jómagam pozsonyban láttam.

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.10.13. 20:08:34

Huhhh... Mindig csodáltam a Tatrákat, nagy bánatom, hogy nálunk csak mutatóba akad / akadt...
Egyszer átélném az utazást egy 603-ban, vagy 613-ban, nekem az ilyen relatíve földhözragadt élmények is megfelelnek :)

Igaz, itt azértd körbegyönyrködtem őket:

trabantklub.hu/twk/modules.php?name=gal_tal&album=2005013

...de csak a Velorex-utazás volt meg :)

PozAko · http://pozako.freeblog.hu 2007.10.14. 14:05:13

Köszi, omm, nagyon jó írás. Az autóhoz meg nem lehet mit hozzátenni, instant get. ;]

szodaereje 2007.10.14. 20:47:38

Jók ezek a cseh dolgok a fogyasztó felületes szemével nézve. Első blikkre zseniálisak.
De valahogy a káeurópai avantgárd-büszkén önálló konstruktőri gondolatok mindig hajmeresztő szlávos nemtörődömséggel lépnek frigyre a konkrét részletek kidolgozásában.
Ezt már a műszaki ember szemével állítom, megalapozottan, a teljes palettát áttekintve.
Legyen szó Zlin repülőgépről, Skoda személy- és Tatra teherautószörnyről, Meoclub filmvetítőről.
Nem bízom abban, ami cseh, mert okot adnak rá.

Olyan alapvető, bizarr hülyeségeket csinálnak, amiket nem várna az ember. Folyton meglepik az ötletszerű, bizonytalan félmegoldásokkal. Nem sorolok fel, mert nem lenne vége.

Szép-szép a Tatra JK. A díszléc vonalvezetése zseniális. Meg a kasztni formája is. De Isten ments a gondolattól, hogy ezt nekem kelljen karbantartani. Ez egy abszolút szívatásközpontú szörnyszülött lehet, akit csak a papája, Kubinsky mérnök ért.

Nem kéne. De ha látom, azért majd lefotózom. :)

ommm 2007.10.15. 08:45:22

viszont az eszement és nem logikus dolgok általában szépek:)

hege 2007.10.15. 11:06:37

Meg a JK-hoz kiegesziteskeppen:
Az auto a karosa brno-i gyaraban keszult, ami azert me, rossz reklam, tekintve, hogy a Karosa tulajdonkeppen a Sodomka Vysoke Myto-i gyar utodja, akik nem akarmilyen karosszeriakat gyartott. Masik erdekessege az autonak, ami azt hiszem a cikkben nincs leirva, hogy sima volt az alja, meg a kipufogovezetek is be lett sullyeszte.
A ksi szerias dolgok vagy a prototipusok amugy valoban neha kicsit barkacs jellegek kidolgozasilag, de vannak kivetelek. Ezt senki pillanatnyilag nem tudja az adott autonak eldonteni, bar allitolag meg valahol letezik ...

ommm 2007.10.15. 11:23:16

Sodomkákról lesz még szó.
jelenleg éppen fel vagyok háborodva, hogy valaki lenyúlta a turbinás versenyautók ötletemet:((

mudd 2007.10.15. 14:15:09

hat igen, sodomka csinalt karosszeriat az angol kiralynak is

(uffantas!)

hege 2007.10.16. 08:43:35

Mit ertesz azalatt, hogy Uffantas es a Mudd a 22-esbol? Mar csak azonositas vegett ...
Van konyvem a Sodomka-rol es nyugodtan allithatom, hogy a maga idejen a legjobbakhoz tartozott egyertelmuen.
Omm: turbinas versenyautok? Jo otlet! Mar teszem is a netre! :-)

ommm 2007.10.16. 08:52:04

:)
régebbi postomban már elemeztem a témát. asszem te is láttad. ha nem lapozz vissz és olvasd el. a jó kis mindentudó könyvből van. a Hanzelka-féléből:)

mudd 2007.10.16. 10:23:30

hegenek: vegre radleltem, te rohadt kurvapecer! hogy a reszeg habel rugja rad az ajtot az ejszaka kozepen! :P

ommm 2007.10.16. 10:56:56

na, mégis csak van értelme a blognak:)

mudd 2007.10.16. 12:39:16

a zart bombazoracs ota ez a legertelmesebb dolog a nap alatt

hege 2007.10.16. 13:52:33

mudd: jaj, jaj! amugy meg irjal szepen egy mailt , hogy mi van veled, meg ilyenek
omm: igenis! visszalapozok. bar szerintem a turbina repulogepbe meg helikopterbe valo, amik meg teljesen felesleges dolgok, mert ami nehezebb, mint a levego, az ugysem tud repulni. Erre fizikaorarol meg emlekszem. ha jol emlekszem ...

ommm 2007.10.16. 13:57:48

megkönnyítem Mester:
ommszem.blog.hu/2007/04/28/kozkinccse_tetetik_2_resz

mudd is elég pihent lehet ha barátod. akkor jó. üdv mudd!

camell 2007.10.16. 14:28:48

ommm, nem akarok kötözködni, de miért egy '53-as Corvette képét tetted ide, mikor az 57-es már másképp is nézett ki, és -szerintem- szebb is volt?

ommm 2007.10.16. 14:36:35

egyszerű. az született akkor, mikor a JK :)
de az 57-es nekem is jobban tetszik.

gábornok 2009.02.21. 19:20:16

Úúúhhh.. levertük a Nyugatot! :-)
süti beállítások módosítása