Külső feed

Houston we have a problem

Járt a pofánk

Hirdetés

oMm szemével

From the land down under

Scorpion wins

2007.09.18. 22:30 | ommm | 29 komment

                             

Elsőre leszögezném, hogy betege és óriási rajongója vagyok mindennek, amit a bécsi születésű, de ízig-vérig olasz Carlo Abarth alkotott. Mert (Hondások füleket befogni), csak hogy tisztába tegyük a dolgokat, mondjuk és írjuk ide, hogy a pörgős, erős kis motorokat bizony nem Japánban találták ki.

Nem fogok itt hozsánnákat és ódákat zengeni minden fantasztikus kis olasz adrenalinbombáról, amihez nevét adta és amit tervezett, akit érdekel, az úgyis tudja, milyen egy mindentverő 1000 TC, vagy egy Bialbero 1000, esetleg 124, 131 Abarth.
Szívemhez ez a filozófia sokkal közelebb áll, mint a nagy motorral, x száz lóerővel megspékelt hangsebességgel közlekedő hájtek csodák világa, hiszen (és ezt tapasztaltam) egy jól összerakott, zseniális motorral szerelt KÖNNYŰ kisautó sokkal de sokkal durvább élményt tud adni, mint sok, okkal vagy ok nélkül, bálványozott aranyárban mért csoda. (Veyron suxx).
Colin Chapman és Carlo Abarth ezt minden bizonnyal jobban el tudná magyarázni. Maradjunk csak a lényegnél: a könnyű kezelhetőségnél, a villámgyorsan reagáló motornál-futóműnél és az adrenalinnál. Ne sajnáljátok az időt, és nézzetek szét a youtube-on.
Amennyire imádtam a régi Abarthokat (a Ritmo 130TC hangja sokszor eszembe jut ma is, igaz, maga az autó gyorsabban elrohadt, mintsem a fülemig jutott volna), annyira csalódtam és a szó szoros értelmében felháborodtam (direkt nem írtam ide a felbaszódtam szót, nem illik) a legutóbbi, skorpiót viselő modellen, a Stilo Abarthon.
Nem mondom, szépnek szép (főleg kanárisárgában) és aránylag kezelhető is, nagy baj nem is lenne vele, illetve csak egy: semmi Abarth nincs benne. Mert hiába a 2,4-es soros öthengeres motor gyönyörű hangja, ha abból nevetséges 170 lóerőt sikerült „kiharcolniuk”, hiába a szép forma, ha az autó dögnehéz és tolja az orrát.
Méltatlanul hordozta a nevet és kész.

Ezért fogadtam először kissé szkeptikusan az új 500 Abarth-ról szóló híreket. Gondoltam, hogy az 500-as nem annyira nehéz és biztos jól is fog kinézni, de biztos voltam benne, hogy a Fiat jelenlegi modellpalettájáról a Panda 100HP marad ez egyedüli KÉNE-matricás modell.
Aztán, ahogy egyre több információ kezdett kiszivárogni az 500 Abarthról, úgy érdekelt egyre jobban, és mostanra eljutottam oda, hogy alig várom az első próbákat. (Ezúton is üdvözlöm Csikós kollégát és kívánok neki fülig érő vigyort a Punto Abarth-hoz, remélem tetszeni fog és nem csalódik! Tedd közzé minél hamarabb!)

Vegyük tehát sorra, miről is van szó.
Az alapverzió az Abarth 500 lesz a Fiat 1.4-es 132 lóerős motorjával, amit már a Panda 100HP-ből is ismerhetünk. A „sűrűre” rakott hatfokozatú váltó az első 17 colos kerekeken keresztül viszi az útra a ménest. (Remélem visszatérnek a régi logóhoz, sokkal szebb volt).

De ez messze nem minden.

Jön majd az Abarth 500 S (2008-őszén), amiben ugyanez a motor dolgozik, de kap egy turbófeltöltőt, így már kerek 150 lóerős lesz. Itt már komolyan elkezdhetnek aggódni a mai kvázihothatchek gazdái, hiszen a jelenleg legerősebb 100 lóerős 500-as is csupán 910 kiló körül nyom és ezek a verziók minden bizonnyal könyebbek lesznek a szériánál.

Tovább is van, mondjam még?

A következő lépcsőfok az 500 SS lesz, ugyanezzel a turbómotorral, de már 147 kW-tal, azaz kereken 200 lóerővel, na itt már minden bizonnyaL durva lesz a dolog.
Ahhoz, hogy a relatíve kicsi motorból ekkora teljesítményt facsarjanak ki nagyon sok fordulat kell, ennek okán természetesen elég komoly változásokat kell a konstrtukción eszközölni. Az 1.4-es ezért újfajta optimalizált, 16 szelepes hengerfejet kap, kihegyezett vezérműtengelyekkel. A szívó és kipufogó oldalon is megnövelik a szelepek és a csatornák átmérőjét, valamint a többlethő elvezetését is máshogyan oldják meg.

A turbófeltőltő állítható geometriájú és a motor hűtőrendszerébe lesz beiktatva, ami megnöveli a strapabírását terheléskor, valamint minimalizálja a felforrósodott motor hirtelen leállításakor keletkezhető károsodás lehetőségét, hiszen kényszerkörön kapja a hűtést ilyen esetben is. Az első lökhárító mögé-alá szerelt töltőlevegő-hűtők (intercoolerek) a régi 1000TC direkthűtéses rendszerét idézik.

Az 500 SS-en a Ferrari technikusai is dolgoznak. A fejlesztés vezetője a Forma-1-ben szereplő gárda volt főkonstruktőre Paolo Martinelli. Még nem döntötte el, hogy az 500 SS esetében nem lenne-e jobb, ha megnövelnék a motor űrméretét 200 köbcentiméterrel, ráadásul a versenysportból ismert bonyolult, de rendkívül pontos mechanikus-hidraulikus-elektronikusan vezérelt szeleprendszer alkalmazása is kérdéses még. Ez biztosítaná többek között az elfogadható fogyasztást és az akár tartósan magas fordulatszámon pörgetett motor megbízhatóságát is.

Martinelli egyik célja a 8500/min-es határ elérése, ennyit forognak a Ferrari V8-as motorjai is. Az üzemenyagot magasnyomású direktbefecskendező rendszer juttatná a hengerekbe és kiegyenlítőtengelyt is kapna a motor a nyugodtabb járás érdekében.

De ez még, természetesen, nem minden.

A nirvána csúcsa az Abarth 500 SS-R lesz, ami a FIA pályaversenyautókra vonatkozó előírásainak megfelelően lesz felszerelve, kőkemény versenygép lesz tehát. Szekvenciális váltóval, bukócsövekkel, versenydiferenciálokkal, valamint átalakított alsó burkolattal és 18 colos slickekkel lesz felszerelve. Magánversenyzők is hozzájuthatnak majd ehhez a verzióhoz, ami minden valószínűség szerint 225-250 lóerős lesz.

Sokkoló viszont Martinelli kijelentése, mely szerint ebből a motorból (vigyázat!) a Ferrari technikai tudását kihasználva akár 490 (!) lóerő is kihozható (368 kW).
Ezt azért ne próbálják ki otthon.

Remélem Carlo Abarth is mosolyra húzza majd a száját a mennyei hangolóműhelyben és az új 500-as megérdemelten viseli majd a skorpiós emblémát.

A bejegyzés trackback címe:

https://ommszem.blog.hu/api/trackback/id/tr52169858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.09.18. 23:53:48

egy dolgot kifelejtett: a panda abarthot.

ommm 2007.09.19. 09:03:01

az már sok(k) lett volna neki is:))

hege 2007.09.20. 07:52:27

Szivembol beszelsz! Kis motor, konnyu auto. Sot Meg kisebb motor es meg konnyebb auto! Akar turboval is.
Sohasem mentem meg semmilyen Abarthal, de szimpatikusak voltak mindig. Van bennuk valami egeszen olaszos, ugy altalaban gondolom, ahogyan a tuningolashoz hozzaalnak es hat en nagy olasztisztelo vagyok amugy is.
Ami a Stilo Abarth-ot illeti, manapsag a nagy nevek devalvaciojanak a korat eljuk, amikor is nagyon sokan a jo hangzasu neveket probaljak minel hamarabb keszpenzre atvaltani, mindegy, mennyit artanak az imidzsnek, befektetoi szemmel nem szamit. Regi szabaly, hogy uzletbe nem viszunk erzelmeket, de sajnos ez ugy erzem, manapsag fokozottan ervenyesul, nagy sajnalatomra. A mediakon keresztul programozott emberek pedig azt viszik, amit a fejukbe adagolnak, hogy jo es szep. Sokszor voltam tanuja, hogy valaki ervkent a reklamban hallotakat hota fel, ami szerintem rettenetes, mert nincs sajat velemenye.

ommm 2007.09.20. 08:47:22

ez van Hege mester. viszont remélem a Stilo példája jó volt arra, hogy ne szarozzák már össze az Abarth nevet.
azért én az olaszokban néha-néha érzem a nemzeti büszkeséget és különben is, a Fiatnak jelenleg nincs "gyári" tuningosztály, mint a Mercedesnek az AMG vagy a BMW-nek a Motorsport.
Úgyhogy ez nagyon kapóra jön nekik, mondjuk inkább a turbó nélküli megoldás felé kanyarodnék én is, dehát valahogy ki kell sajtolni azt a teljesítmény, a konkurencia nem enged, és a jelenlegi mindeféle előírások miatt a legegyszerűbb megoldás a turbófeltöltő.

Nekem volt szerencsém egy Ritmo 130TC-hez, ami szinte a szemem láttára rohadt szét, de ha ment, akkor az valami csoda volt. Érces, mechanikus, pörgős és nagyon stabil, valamint a kormány legkisebb mozdulatára is azonnal ugrott mindenféle imbolygás nélkül.
Egy jó kis hegyiversenyen viszont kitánő 1000TC-ket és 128-asokat lehet látni.
És mindenkit, akinek csak a sokmilliós csodákra és a mai "hot-hatch"-nek becézett dögbogarakra áll fel, beültetnék egy ilyen kis sátánba és megtudná, mi az az adrenalin.

hege 2007.09.20. 13:15:37

nézd már, a blogod kihozta belolem a rejtett levelezot :-)
Mindenestre abban egyetértunk akkor, hogy nem kell a vezetési élményhez 200 lóero, és ennek nagyon orulok.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.09.20. 20:26:14

Omm: Szarból nem lehet várat építeni,a Stilo amúgy is egy elbaszott konstrukció volt,bukta,szarszemét hányadék. Abarthék sem tudtak csodát csinálni.

Az 500-ra pedig szerintem kell a feltöltő,manapság az a divat. Pedig én is örülnék egy rendes szívómotorosnak is,főleg ha tényleg sokkal könnyebb lenne. A fordulékonysága adott hiszen rövid és a kerekek is az autó sarkaiban vannak. Legalábbis az átlagoshoz képest mindenképp. Formabontó és csodálatos kis verda ahogy az elődje is az volt. Az árára lennék még kiváncsi,gondolom elég borsos lesz,de egy 200 lovas tonna alatti autóra még a legnagyobb darab Mercis se fogja azt mondani,hogy női autó. És tényleg,én abszolút bevállalnám,mert tetszik,stílusos,elegáns,formabontó és főleg mert olasz:) Megjegyezném,hogy az 1,4-es motorból ki lehet(ne) hozni 490 lovat de szerintem az nem lenne egy tartós darab,főleg utcai használatban ahol dugóban áll vagy épp csak cammog. Másrészt meg bele se merek gondolni,hogy egy ilyen kis kasztnit hova repítene 490 ló. Azt hiszem felidéződne pár emberben a B-csoportos Metro 6R4 emlékképe:)

ommm 2007.09.21. 10:17:05

jaja, de a Metro 4x4 volt ennek a padlólemeze nem készült négykerékhajtásra.
így is komoly difi kell majd elölre asszem.
már várom!

hege 2007.09.21. 10:40:27

A B csoport azt hiszem egy tobbet meg nem ismetlodo csodakategoria. Nem is az autok, hanem inkabb az a par suoermen, akik el tudtak vezetni. Vannak videoim B -s rallyautokrol es igazabol az a felfoghatatlan, hogy tudta azt olyan sebessegnel uton tartani a pilota!
Ami a 490 lovat illeti, nem is tudom. Elvileg biztosan lehetseges, hisza turbokorszak f1 jarganyai is tudtak 7-800 le-t (sot edzesre allitolag 1000 felett) 1500 cm-bol. Nezetem szerint viszont a vilagon minden lehetseges, csak az a kerdes, milyen aron. Hogy noveled tovabb a turbonyomas? Mert ugye hogy hutod az egesteret ilyen teljesitmenynel? Utcai hasznalatra nem dusithatsz kevereket. A fordulatszamot nem novelheted az egekbe. Szoval tenylegesen versenykorulmenyek kozott mukodhet.
Utcara amugy is eleg az 54 LE :-)

ommm 2007.09.21. 11:34:09

jaja a F.I.R.E motor. az is egy jó kis konstrukció, csak kényes az olajra egy kicsit.
viszont ami életem élménye volt, az az, hogy ültem Stig Blomqvist B-s Audi Qauttrójában (Lányban, ha emlékszel meséltem róla), na a turbónyomásmérő 1,5 bar-nál kezdett mérni. 2.5-ig.
nagggyon durva autó volt, nagggyon durva. nem beszélve a motortérről, na majd küldök képeket.

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.09.21. 15:24:35

a motorterében nem sok semmi van :) egy olyan soros5ös motor mait lehetetlen szétkúrni, rátéve egy akkora turbó mint a fejed, hátul a csomagtartóban hűtőrendszer és hadd szóljon :)

Papp Sanyi 2007.09.21. 15:27:13

scheerti-nek: Azzal, hogy a Stilo elbaszott konstrukció lenne azért vitatkoznék. Igaz, hogy nem jött be a gyárnak, sokaknak nem tetszik stb. De: gyermekbetegségeinek kijavítása után(második széria, ugyanúgy mint a többi mai új fejlesztésű autók esetén) műszakilag teljesen megáll(t)(j)a a helyét a konkurensekkel szemben. Sőt! Az más kérdés, hogy az Abarth változat egy kalap fos, főleg a robotizált váltó miatt, ill. a kis teljesítmény/ űrtartalom arányában. A műszaki tartalom pedig tovább él az új Bravo karosszériája alatt (gondolok itt az elektronikára). Úgy hogy óvatosan a fikázással! S.

Sopánka76 2007.09.21. 15:27:19

igenigen! De még a 910 kg is egy kicsit sok egy akkora autótól. De gondolom annyi kell a töréstesztek miatt, különben nem kerülhetne forgalomba. (Vagy szénszálast kellene építeni, ami meg drága.) Nekem 90 ló jut 1030 kg-ra, és ez már az élményszámba menő kategória! Jól beszélsz ommm!

Farkas 2007.09.21. 15:30:29

Szerintem nem feltétlenül kell annyira nagy fordulatszám a 200 LE- hőz, nagy töltőnyomás is célra vezethet. Azt viszont egyáltalán nem tudom, melyik az egyszerűbb.

Az alváza az 500asnak nem a Pandáé? Mert akkor fel van készítve összkerékhajtás beépítésére, nem?

ommm 2007.09.21. 15:58:31

Farkas: viszont az Abarth sosem szólt a turbóról, mindig a szívómotor, magas fordulat-rövid élettartam volt a lényeg, ahogy Csik is mondta. az 1000 TC motorját szinte minden verseny után generálozni kellett, mert szó szerint lezabálta a gyűrűket a dugattyúkról.
igen elméletileg a Panda alváza az, asszem kisebb-nagyobb módosításokkal, de nagyon hallgatnak a 4x4 verzióról. és nem akármi bír el akkora erőt egy ilyen kis autóban.
meglátjuk, de az biztos, hogy KÉNE, KÉNE.

hege 2007.09.21. 16:10:25

Farkas: Nem lehet bizonyos szint fole novelni a toltonyomast, mert akkor a keverek nem a gyertyatol gyullad, hanem a magas nyomastol es homerseklettol (detonacios eges). Tehat csokkenteni lehet a kompressziot (rosszabb hatasfok) vagy jobban le kell huteni a beszivott (nyomott) kevereket (rosszabb hotani hatasfok) vagy bedusitani a kevereket (ergo a felesleges uzemanyag elparologva huti az egesteret) es hasonlo praktikak. Ezekbol kovetkezik az eloirasok egyre nehezebb betartasa. Ja, es nem mindegy, milyen a turbo, mert szep a nagy turbo, csak nagy a turbolyuk, nehez vezetni :-)
a mai turbok a kis tehetetlenseg miatti meretcsokkenes kovetkezteben mar boven 200000 fordualt felett porognek pl. ezert.
Na de ahogy az egyik jo baratom mondta: Az elet kompromisszumok osszessege. Es ez az autokra is fokozottan vonatkozik!

Farkas 2007.09.21. 16:50:54

1,4- es motorból 200 LE, az kb. 140 LE literenként. Ennyit pl. az EVO IX 2 literes motorja is tud (280 LE) 6500- as fordulaton.

Persze értem, hogy a nagyobb fordulatszám is megoldás, nem is akármilyen.

ruhaszarito 2007.09.21. 17:36:00

Es a 490 lo ugye nem mind az elso kerekre szabadul :-)))

ommm 2007.09.21. 17:40:09

nem hiszem, hogy megcsinálnák, de ha igen akkor csak afféle showcar jelleggel.

MR.BIG 2007.09.21. 17:51:16

Most olvasok először az Fiat Abart 500-ról.Hihetetlenek ezek az adatok!Fantasztikus!Remélem egy jó futóművet is sikerült tervezni alá.Ezek az olaszok nagyon összekapták magukat mostanság.Leporolták azokat az értékeket amiben kiemelkedőt nyújtották és a 21. század technikájával vegyítve egy nagyon kívánatos produktumot tesznek le az asztalra.Ezt egy Hyundai egy KIA képtelen előállítani,nekik tényleg a megbízhatóságra vagy az olcsóságra kell törekedni.

Mr.BIG 2007.09.21. 18:03:02

Azon gondolkodom, hogy a 194 centimmel és 110 kilómmal elférnék-e egy 500-ban? Kb 2004-ben próbáltam beülni egy FIAT Seicento-ba, de nem tudtam kellően hátratolni az ülést!:( A pedálok pedig olyan kicsik voltak ráadásul nagyon közel is voltak egymáshoz , hogy a 46-os lábammal egyszerre nyomtam a gázt és a féket.A másik, ami eszembe juttott hogy szerintetek hány plázabitch/celeb/címlaplány fogja idő előtt befejezni földi pályafutását egy ilyen Abarth-ban?Vagy ezekben a körökben már csak egy SUV jöhet szóba?

ommm 2007.09.21. 18:49:53

Mr.Big: minden bizonnyal gond nélkül elférsz majd benne. a nagyobbik gond azzal lesz, ahogy ezt a Csikós kolléga is modja, hogy az Abarth már kötve hiszem, hogy azt fogja jelenteni, mint régen. nem kisszériás vérsportautók lesznek ezek, hanem csak csillivilli akármik és beállnak ők is a többi közé a sorba. (teszem hozzá halkan, azért remélem az olaszoknak van annyi vér a pucájukban, hogy a név és a logó ÉRTELMÉNEK, JELENTÉSÉNEK legalább a felét átörökítsék, már akkor van minek örülni)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.09.21. 18:50:04

Papp Sanyi 2007.09.21. 15:27:13


Gyermekbetegségek? Konrétan arra gondolsz,hogy az egész autó széthullott fél egy éven belül? Nem volt jó verda hidd el,nekem nem kéne sosem pedig nagy FIAT buzi vagyok.

Hege: kukk rá a blogomra van B-csoportos csemege mindenkinek aki szereti:)

MR.BIG 2007.09.21. 19:48:54

Nyilvánvaló, hogy ezt az autót is kemény marketinges nyomás alatt kellett a mérnököknek megtervezniük.Kiváncsi lennék, hogy néhány év múlva, hogy fogunk tekinteni erre a kocsira. A Beetle megjelenését is hihetetlen nagy érdeklődés vette körül, és nézzétek mi lett belőle?Egy lecsengett divatcikk.Valószínű hosszútávon nem is használ egy márkaarculatnak.De melyik tömeggyártó gondolkodik már hosszú távon?!

MR.BIG 2007.09.21. 19:55:36

Talán egy:Hindustan Motors!!!:))Persze már' ha lehet őket tömeggyártónak nevezni!Bár minden relatív,nem?!:))

George 2007.09.21. 21:34:07

Igaz ugyan, hogy az új Bogár egy sz@r, de van azért jó példa is: a Mini. Ha a kis 500-asnak is jó a motorja és a futóműve, akkor ő is sikerre van ítélve, és hiába lesz divatos, az "szakértők" tudni fogják, mik az igazi értékei. Pont, mint a Mininél:) És az nem feltétlenül probléma, ha tömegtermék lesz belőle. Ugyan nem lesz annyira egyedi, de legalább lesz pénze a gyárnak nemhogy talpon maradni, hanem még többféle/jobb autókat tervezni.

Papp Sanyi 2007.09.22. 08:29:08

scheerti-nek: Hidd el, hogy nem hullott szét. Itt áll egy a garázsban, immár 50ezer km-rel, és semmi baja... Ezért írtam, hogy a konkurens márkák (Pug 307, Megane, Golf stb...) is hasonló gondokkal küszködtek. És ár/érték arányban nagyon is ott volt a Stilo (ezért is vettünk ilyet). Na, de ez kissé offtopik.

MR.BIG 2007.09.22. 08:33:35

Igen a Mini tényleg egy jó példa!Bár ha emlékeim nem csalnak talán az egyetlen retro autó ami igazán sikeres lett.Inkább beszürkülés volt jellemző ezekre a modellekre.De talán azért nem sikerült, mert vmit "kihagytak" mégpedig a stílust!Az Olaszok viszont tényleg igen erősek ebben!Remélem Punto facelift-t készitő "designer" már nem ott dolgozik!:)És őszintén kívánom a FIAT-nak, hogy egy sikeres korszaka legyen!

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.09.22. 16:36:14

a Stilo Abart motorja egy kocsiban mutat jól: a Fait Coupéban :) de ott nagyon, azt a gépet is igencsak kedvelem, bár formaliag itt ott érdekes, de hát olaszok :) a stilo formája sem gáz annyira, főleg a 3 ajtósé, a nagy légbeömlőkkel elöl kifejezetten jól néz ki: www.autotudos.hu/fotokgaleriak/kep_het_kep_03_09_sportos_2_nagy.jpg sokkal sokkal inkább mint a kategóriatársai, talán még a 147es alfa ami még bejön, de ugye az is olasz :)

kkn 2007.09.28. 16:28:21

Megnéznék élőben egy 850 SC-ből készült Abarthot. A régi sima 850 SC-nkből kiindulva jó lehet. Csak halványodnak az emlékek, de jó volt nyújtott lábbal a "padlón" ülni, és követni a sárvédők lámpapúpjait.
süti beállítások módosítása